fbpx

Soms zijn we zo afgestemd op anderen dat we onszelf hierdoor compleet kwijt kunnen raken.
We vervreemd raken van onszelf.

Vaak sluipt dat erin.

Je wordt opgeslokt door gezin, werk, sociale contacten, familie, het leven….
Je agenda puilt uit.
De leuke dingen voelen ineens niet meer zo leuk.

Als je op deze plek bent aanbeland voel je je waarschijnlijk helemaal niet zo happy.
Misschien ben je moe.
Zie je als een berg op tegen alles waar die agenda vol mee staat.

Je staat erbij en kijkt ernaar….

Hebt de regie over jouw leven over laten nemen.
Omdat je altijd uitgaat van de ander.

Wat diegene wil en nodig heeft.
Jij past je daarop aan.
Geeft jouw leven vorm naar de wensen en noden van de ander(en).

En dat komt jou niet ten goede.
Dat merk je, voel je en diep van binnen wéét je het ook.

Het voelt eenzaam! Omdat jij niet je echte zelf laat zien (misschien niet eens kent), kun je nooit een echte verbinding aangaan met een ander.

Maar iets veranderen is zo verdomde lastig!

Inmiddels kent de ander jou op deze manier en dat schept de bijbehorende verwachtingen.
O zij staat wel voor me klaar, zij helpt me wel, en zo meer…
Kies je voor jezelf en wat jij wilt, dan zullen er schuldgevoelens bij jezelf omhoog komen. En angst. Want misschien wordt je nu niet meer zo aardig gevonden…

Als je voor jezelf kiest en uit gaat van wat jij wilt, zul je mensen gaan teleurstellen.
Maar hé! Je stelt in ieder geval jezelf niet teleur!

Trouw zijn aan jezelf is zo gemakkelijk nog niet.

Allerlei stemmen praten, nee schreeuwen in je hoofd.
Het zijn jouw overtuigingen die je je hele leven al bij je draagt die zich laten horen.
Ze zijn bang voor verandering.
Dit is wat je kent.
Wat gebeurt er en hoe moet dat verder, als je het bekende los laat?

Als je dit herkent bij jezelf  dan geloof me, ben je bij lange na niet de enige.
Ik durf te zeggen dat iedereen die (onderweg naar) burn out is, van zichzelf is afgedwaald. Ongeacht wat hiervan de oorzaak is.
Wat ik zou willen is dat het niet zo ver komt!

Ook als je vage klachten ervaart, of een gevoel van ontevredenheid.
Als je vaak twijfelt.
Als je niet de vinger erop kunt leggen wat er nu echt mis is.

Dit kunnen tekenen zijn dat je van jezelf af beweegt.

Dan is het tijd om de focus van de ander(en) af en weer naar jezelf te brengen.
Om zicht te krijgen op je gedachten, overtuigingen, aannames en gedrag.
Om weer in contact te komen met wat je voelt.

Hoe je dat doet?

Begin in ieder geval met tijd maken voor jezelf. Om alleen te zijn met jezelf.
Ga bijvoorbeeld de natuur in.
Zoek de stilte op.
Ga schrijven, tekenen, muziek maken of luisteren.
Laat je raken!
Merk op hoe je je voelt.
Hoe voelt je lijf.
Welke gedachten dwalen er rond in je hoofd.
Welke gedachten komen steeds terug.
Bekijk je leven en alles wat je doet eens van een afstandje.
Wat wil je wel en wat wil je eigenlijk helemaal niet (meer).
Vraag je af waarom je eigenlijk iets doet. Bijvoorbeeld op de automatische piloot eens per week naar de sportschool.
Wil je dit nog wel.
Of wil je op een andere manier aan je conditie werken? Misschien wil je veel liever dansen!

Weer bij jezelf komen kan ook heel goed door tekenmeditatie te beoefenen.

Het bewegen op papier en het werken met kleur trekt je aandacht meteen naar binnen en brengt je snel bij het voelen.
Uit je hoofd (= denken) en in je lijf (= voelen).

De tekenmeditatie op zich is super eenvoudig, wat niet betekent dat het ook gemakkelijk is….
Eerlijk naar jezelf kijken en erkennen wat er in jou huist aan gevoelens, angst, pijn en meer, vergt moed.
Wat het je oplevert is zelfkennis.
Zelfkennis is de sleutel tot een veerkrachtig leven wat zonder angst en ten volste geleefd kan worden. In verbinding met jezelf en met de mensen om je heen.

Misschien vind je dit ook interessant:

Blog Waarom stilte goed voor je is, 6 redenen.

Blog Klunend door het leven

Gratis webinar TEKEN VOOR JE RUST

Zet jezelf op nummer 1! De onthaast 3-Daagse

Pin It on Pinterest