fbpx
We leven in een tijdperk waar we bijna nooit meer alleen zijn. Overal waar we gaan zijn mensen, onderweg, op school of werk en ook als we boodschappen doen.
Online zijn we vaak de hele dag connected en we appen dat het een lieve lust is. We staan vrijwel altijd AAN.

Als je de stilte wilt opzoeken moet je dit heel bewust doen. Het in je agenda zetten! Nadenken wáár je die stilte kunt vinden.
Maar belangrijker nog is hoe je de stilte ook in jezelf kunt vinden.

 

Zelf heb ik veel behoefte om alleen zijn en aan stilte om me heen.
Jazeker, ik houd ook van een feestje! (op z’n tijd ;-)) En hou ook van gezelligheid en goeie gesprekken.
Maar als ik niet genoeg alleen ben, niet genoeg de stilte opzoek, dan word ik moe en prikkelbaar.
Dan kan ik mezelf niet horen denken, niet meer voelen en heb ik het idee dat ik geleefd wordt; het gevoel de regie kwijt te zijn. Dan is het niet stil in mij.

Ik vind het prettig om me regelmatig even terug te trekken en me bewust te worden hoe ik me voel. Welke emoties er aan de oppervlakte zijn, wat die met me doen, waar ik behoefte aan heb en wat er vanuit diepere lagen naar boven wil komen.
Als ik iets alleen doe, voel ik me meer connected met mezelf. Ben ik dichter bij mezelf en ervaar ik bewuster wat iets met me doet. Wandelen in de natuur bijvoorbeeld; dat komt veel meer bij me binnen.

Hoe is dit bij jou? Hoe zit het met jouw stilte-behoefte?

De reacties op mijn alleen-en-stil-willen-zijn lopen uiteen.
De één lijkt het ook heerlijk om te ervaren, terwijl de ander er niet aan moet dénken en er zich eigenlijk niets bij voor kan stellen.

Sommige mensen zorgen er (misschien onbewust) voor dat het nóóit stil is om hen heen.
Of er is iemand bij ze.
Of de radio staat aan.
Of ze zijn druk doende.
Of ze gaan ergens naar toe waar reuring is.

Ik heb het idee dat een aantal mensen misschien bang is voor de stilte.
Want dan komen er gedachten, gevoelens……bang zijn omdat ze niet weten wat er dan opplopt. Misschien wel iets wat zo zorgvuldig onder de oppervlakte houden?

Toch is het wel goed om regelmatig de stilte op te zoeken.

Hier 6 redenen waarom volgens mij stilte goed voor je is.

1 Wanneer alles om je heen stil is, kan dit je diep raken, je emotioneren of een rilling door je lijf laten gaan. Echte stilte heeft iets puurs en ongerepts. Het is niet aangetast door het lawaai wat maatschappij voortbrengt.
Deze stilte nodigt je uit om met je aandacht naar binnen te keren en geeft ruimte om contact te maken met de diepere lagen in jezelf. De lagen waar je niet bij komt in de drukte van alledag. De lagen waar contact maakt met je innerlijke wijsheid.

2 In stilte krijg je meer oog voor alles wat er om je heen is, waar je in de doe-modus aan voorbij gaat. Je ziet veel meer van je omgeving, de natuur, de kleine dingen. Maar ook merk je meer op aan andere mensen. Stilte maakt ruimte in je waardoor jij met meer aandacht naar de ander kunt kijken en luisteren.

3 Stilte geconfronteert je met je eigen waarheid. Er kunnen spanningen omhoog komen, teleurstellingen, verlangens of andere emoties. Dat kan lastig zijn maar ze wegdrukken geeft steeds meer innerlijke onrust. Ruimte geven aan wat zich aandient aan gedachten, ongemak en emoties, erkennen wat er op dit moment is, werkt bevrijdend.

4 Stilte bied je gelegenheid om los te komen van je automatische piloot. Loskomen van doen wat je altijd doet. Loskomen van denken wat je altijd denkt. Loskomen van oordelen en patronen. In de stilte is er ruimte om je af te vragen en te voelen waar je blij mee bent er waar je niet (meer) blij mee bent en of je iets wilt veranderen.

5 In de stilte worden alle zintuigen actief. We zijn erg gericht op het zien. In de stilte en met je ogen dicht ben je heel bewust van geluid, geur, smaak en het voelen. Je hele lijf doet mee in hoe je iets waarneemt. Zodra je lijf meedoet zit je minder in je hoofd!

6 Ik heb gelezen dat stilte de aanmaak van hersencellen bevorderd. In bepaalde gebieden van onze hersenen worden cellen juist actief door in stilte te zijn. (Word je creatiever van;-), een hele goede reden dus!)

Wil je ook meer stilte in jouw leven? Doe dan nu mee met de challenge TEKEN VOOR JE RUST, waarvoor je echt géén creatieve skills nodig hebt.

Je hebt papier en kleurpotloden nodig. Niet bij de hand? Een A4-tje printpapier en een potlood of balpen kan ook.

Alles wat je op papier doet is goed. Het kan er heel anders uitzien als je in mijn video ziet, dat is helemaal oké.

Blijf na de tekenmeditatie even stil zitten om na te voelen hoe het met je is.

Meld je hier aan voor de challenge.

Investeer jij deze 5 minuten van je tijd? Dan zou ik het super vinden om van jou hier te horen wat het je heeft gebracht!

Wil je meer weten over tekenmeditatie?
Ik ben een super gave online training aan het maken!
Wil je meer ontspanning, meer rust in je hoofd, beter slapen, meer zelfkennis en zelfvertrouwen en beter in balans zijn?
Dat kan met tekenmeditatie.

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief, dan blijf je op de hoogte.

Pin It on Pinterest